Ні! Це був не водень!

Ера водневих дирижаблів закінчилася в одну трагічну ніч 1937 року, коли німецький пасажирський дирижабль LZ 129 Гінденбург під час своєї спробі зістикуватися загорівся і був повністю зруйнований. В результаті чого загинули 35 людей. Тепер, через більш ніж півстоліття після катастрофи, досі залишається незаслужене спадщину цієї трагедії. Будь-яка згадка про катастрофу Гінденбург відразу викликає в пам'яті слово водень. Слова водень, лихо, небезпека і смерть занадто часто виявляються тісно пов'язаними у свідомості людей.

Хоча Гінденбург зник у полум'ї, пізніше було переконливо показано, що газоподібний водень, який використовувався в дирижаблі для підняття його в повітря, не був джерелом вогню. Було доведено, що реальну небезпеку для дирижабля виходила від алюмінієвого порошку і нітратного легування, суміш яких використовувалася на зовнішній обшивці щоб відбивати сонячне світло і зменшувати внутрішню температуру. Більшість пасажирів згоріли від загоряння дизельного палива, використовуваного для живлення двигунів, а також від палаючого тканинного покриття дирижабля.

Невелике дослідження трагедії Гінденбурга показало, що навіть якщо дирижабль і містив 200 000 м3 водню - газ не вибухнув. 32 пасажири, загинули або від згоряння дизельного палива або розбилися, вистрибуючи з висоти. Ті ж 77 осіб, які вижили, були всередині дирижабля, який впав на землю в момент пожежі. Знадобилося 37 секунд для повного руйнування корабля. Якби водень вибухнув - то це б відбулося моментально і ніхто б не вижив. Хоч і очевидно, що водень вніс основний внесок в швидкість горіння, вибуху проте не послідувало. Вміст енергії в 200 000 м3 водню, який знаходився над пасажирами, еквівалентно більш ніж 68000 літрам бензину. Можна тільки уявити, які б були наслідки, якби запалало таку кількість бензину.

 

 

Так чому ж люди так добре пам'ятають трагедію Гінденбурга? З 1937 року було безліч катастроф літаків, кораблів, поїздів, автобусів та автомобілів подрібнених з набагато більшою кількістю смертей, іноді досягаючи тисяч за раз. Відповідь кроїться в поп-культурі: англійська рок-група Led Zeppelin, яка вважається однією з найуспішніших, новаторських і впливових рок-груп в історії. Їх альбоми є одними з найбільш продаваних в історії звукозапису. За різними даними, продажі групи на 200 до 300 мільйонів альбомів по всьому світу. І фотографія палаючого LZ 129 Гінденбурга була використана на обкладинці дебютного альбому групи а також на обкладинках наступних альбомів. Це дає відповідь на питання, чому ж люди досі пам'ятають катастрофу Гінденбург і пов'язують її з воднем.

led_zeppelin_-_boxed_set.jpgled_zeppelin_-_led_zeppelin_1969_front_cover.png

ledzeppelinledzeppelin_ii1.jpgled-zeppelin-mothership.jpg

 

Коли водень реалістично порівнюється з іншими видами палива, використовуваними населенням, питання про безпеку водню перестає викликати страх. Правильне проектування водневих системи та дотримання техніки безпеки гарантує, що воднева економіка буде прийнята широкою громадськістю і, можливо, бензин та інші викопні види палива стануть розглядатися в негативному світлі, як колись це було незаслужено з воднем . Майбутні покоління будуть ще пам'ятати Гінденбург, але, до того часу, слово водень стане синонімом чистого повітря та енергетичної незалежності, а не смерті і катастроф.

Вячеслав Згоннік

 

За основу статті взято текст " No! It was Not the Hydrogen " автор Larry Elliott . Журнал H2Nation, Nov / Dec 2003, с 18-22 .

Comments:

blog comments powered by Disqus